FABLAB

Gelsted Skole har sit eget FabLab kaldet UniLab. Et FabLab er et kreativt værksted med både digitalt og analogt værktøj, som eleverne kan anvende til digital fabrikation og skabende læringsprocesser. Skolens UniLab er udstyret med blandt andet 3D-printere, ScanNCut skæremaskiner til folie, Ozobots robotter til kodning og en varmepresser til overførsel af print på tekstile materialer. Alt udstyr er gratis stillet til rådighed, idet Gelsted Skole har indgået et partnerskab med FabLab Middelfart. Partnerskabet betyder også at tre lærere er under uddannelse til pionerer inden for området.

Formålet med eget UniLab på skolen er at inspirere eleverne til at bruge nye digitale teknologier og give dem kompetencer, mod og lyst til at eksperimentere sig frem til løsninger på problemstillinger. Grundtanken bag digital fabrikation er, at børn og unge ikke alene skal forbruge medier og teknologi, men de skal også kunne tænke teknologi ind som en naturlig del af en problemløsning. Ved at kombinere design- og produktionsmetoder ind i undervisningsforløb, bliver eleverne rustet med fremtidens kompetencer og får en praktisk og spændende indgang til digital dannelse.